Sekatory spalinowe Stiga SHP 60 I SMH 170

Sekatory spalinowe Stiga wyposażono w silniki dwusuwowe, które wymagają mieszanki skomponowanej z benzyny i oleju smarowego przeznaczonego dla silników dwusuwowych. Benzyna powinna być bezołowiowa z liczbą oktanów nie niższą niż 90 N.O. Największą zaletą maszyn spalinowych jest ich duża mobilność, nie potrzebują bowiem zewnętrznych źródeł zasilania.

Sekator spalinowy SHJ 550 Stiga

Sekator spalinowy SHM 170 K Stiga

 

1. - Wyłącznik zatrzymania silnika
2. - Dżwignia gazu: górna - dźwignia bezpieczeństwa gazu; dolna - napęd noża
3. - Gałka pokrywy filtra powietrza; poniżej znajduje się dżwignia ssania (napędu rozruchu)
4. - Przycisk pompki paliwa (primer): przy rozruchu zimnego silnika wymagane jest jego 7-10 krotne naciśnięcie, aż paliwo wydostanie się z przewodu odpowietrzającego.

Mieszanka używana do silników napędzających te urządzenia jest najczęściej 2%, gdzie na 1 część oleju przypada 50 części benzyny.

Podczas pierwszych 6-8 godzin użytkowania maszyny należy unikać pracy silnika na najwyższych obrotach.

Uchwyt tylni jest regulowany i może przyjmować kilka pozycji, dzieki którym przycinanie będzie możliwe w płaszczyznach od pionowej do poziomej. Regulacja pozwala na ustawienie w 3 lub 5 pozycjach (w zależności od modelu). Jeśli możliwe są 3 pozycje - wtedy uchwyt obraca się prawo/lewo co 90o. Jeśli pozycji jest 5 - obrót następuje co 45o. Do regulacji tylnego uchwytu służy dźwignia odblokowania (patrz rysunek), umieszczona w pobliżu wyłącznika zatrzymania silnika.

 

 5. - Dżwignia odblokowania: przed uruchomieniem silnika uchwyt tylny powinien być stabilny; podczas pracy uchwyt tylni musi być zawsze w pozycji pionowej, niezależnie od pozycji przyjętej przez urządzenie tnące.

 Zawsze wskazane jest ścinanie w pierwszej kolejności części pionowych żywopłotu, a następnie części górnych. Przy cięciu poziomym najlepsze rezultaty osiąga się przy nożu delikatnie przechylonym (5-10o) w stronę cięcia, przy ruchach w kształcie łuku (patrz: technika cięcia) i postępowaniu powolnym i niezmiennym, szczególnie w przypadku żywopłotów bardzo gęstych.

6. - Rozrusznik
7. - Korek zbiornika na mieszankę paliwową
8. - Zbiornik mieszanki paliwowej
9. - Płyta zabezpieczenia cięcia
10. - Urządzenie tnące (nóż).

 Okresowe czynności konserwacyjne:
- czyszczenie filtra powietrza - co 8-10 godzin pracy
- wymiana filtra paliwa wewnątrz zbiornika - wskazana (choć nie konieczna) co roku
- kontrola świecy - odległość między elektrodami powinna wynosić 0,75 mm
- smarowanie reduktora - co 20 godzin pracy
- dokręcenie i czyszczenie noży - okresowo

- ostrzenie noży - konieczne kiedy wydajność cięcia zmniejsza się, a gałęzie często ulegają zaplątaniu; ostrzyć pod kątem 45o ruchem od góry w stronę krawędzi ostrza; pilnik może się poruszać tylko w kierunku odejścia - w drodze do góry należy go podnosić. 

Zobacz także: